• 23 PAŹ 16
    Dyspareunia – bolesny seks

Dyspareunia jest jednym z problemów seksualnych związanych z bólem. Jej nazwa pochodzi od łacińskich słów: „pareunia” – co oznacza leżeć obok siebie w łóżku i „dys” – trudny, zaburzony, bolesny. Może ona mieć przyczyny somatyczne lub być spowodowana czynnikami psychologicznymi. Zdecydowanie częściej diagnozowana przez seksuologów jest u kobiet. Co ważne, ból, dyskomfort, nie wyklucza możliwości osiągania orgazmu, ale może odbierać ochotę na seks.

Ból podczas stosunku odczuwa około 13% Polek. Dyspareunię u kobiet charakteryzują trwałe lub nawracające przykre doznania, aż do bólu włącznie, w obrębie genitaliów, przed, w trakcie stosunku seksualnego lub tuż po nim. Wiąże się to zwykle z rzadkim (ale możliwym) przeżywaniem orgazmu oraz wywołaną przez ból niechęcią i rozdrażnieniem tuż po stosunku. Często ból wywołują rozmaite infekcje intymne, może też pojawić się po porodzie, w czasie menopauzy. Ból podczas zbliżenia może być także związany z przeżywaniem głębokich, długotrwałych konfliktów partnerskich, rozczarowaniem osobą partnera, czy wreszcie poczuciem żalu wobec mężczyzny narzucającego nieakceptowane przez kobietę techniki seksualne. Niekiedy jest też wyrazem negatywnej postawy wobec własnego ciała, seksualności w ogóle.

Dyspareunia u mężczyzn

U mężczyzn bolesność podczas stosunku występuje rzadziej. Może być związana z nieakceptowaniem własnej orientacji seksualnej, poczuciem winy, zaburzeniami lękowymi, ale także wywołana czynnikami somatycznymi: chorobami prostaty, opryszczką.

W leczeniu dyspareunii seksuolog może sięgać po rozmaite metody: psychoterapię, terapię par (terapię małżeńską), relaksację. Dobry seksuolog może także poprosić pacjentkę o konsultację ginekologiczną. Najczęściej kończy się ona informacją, że nie ma fizycznych przyczyn bólu. Pacjentów zachęca się do ćwiczenia koncentracji na odczuciach zmysłowych, wykonywania ćwiczeń Kegla. Celem jest zmniejszenie lub całkowite wyeliminowanie bólu, tak aby życie seksualne danej osoby mogło być satysfakcjonujące, wolne od lęków.