• 26 PAŹ 16
    Pochwica

Pochwica, podobnie jak dyspareunia, należy do grupy problemów seksualnych związanych z bólem. Objawia się odruchowym, niezależnym od woli kobiety, silnym skurczem mięśni zamykających wejście do pochwy, wyzwalanym poprzez wszelkie próby penetracji, a niekiedy nawet samo jej wyobrażenie. Jednocześnie pojawiają się u kobiety ruchy obronne ciała – przywiedzenie ud, lordoza kręgosłupa, napięcie i oderwanie pośladków od podłoża, odchylenie głowy do tyłu, dyslokacja całego ciała. Skurczowi podlegają w zasadzie wszystkie mięśnie w obrębie miednicy, a szczególnie krocza, co powoduje, że odbycie stosunku seksualnego w tej sytuacji nie jest możliwe. Seksuolog często słyszy od pacjentek, iż podobnym problemem byłoby dla nich odbycie badania ginekologicznego, użycie tamponu, czy wprowadzenie przez kochanka palca do pochwy. Ciało może reagować normalnie, dopóki nie ma prób wprowadzenia członka do pochwy. Kobiety cierpiące z powodu pochwicy mogą osiągać orgazm w wyniku pieszczot. Jednak niektóre będą miały skurcze mięśni na samą myśl o seksie.

Przyczyny pochwicy

Pochwica może pojawić się jako reakcja lękowa, kobieta może obawiać się bólu związanego z „pierwszym razem” (a nawet wyobrażać sobie uszkodzenia ciała), czy zajścia w ciążę. Pacjentki mylnie przypisują bardzo duże znaczenie błonie dziewiczej, przy pierwszym stosunku oczekują krwi i bólu. Niekiedy problem ten jest wynikiem przeżytej traumy, występuje u znacznej części osób, które zostały nadużyte lub doświadczyły urazowego wydarzenia o charakterze seksualnym. Problemy mogą się też rozwinąć wskutek antyseksualnego wychowania, silnego rodzinnego przekazu o tym, że seks jest złem. Część pacjentek upatruje przyczyn swoich kłopotów w tym, że nie akceptują partnera, może być on zbyt delikatny, pasywny, czy sam mieć zaburzenia seksualne – wytrysk przedwczesny, zaburzenia erekcji. Pochwica sprzyja rozwijaniu się poczucia winy u kobiety, obniża samoocenę, niekiedy prowadzi do stanów depresyjnych. Staje się prawdziwym dramatem dla osób pragnących posiadać dzieci. Nie leczona prowadzi nawet do rozpadu związków, poczucia odrzucenia u partnera.

Terapia seksuologiczna

Na szczęście jako seksuolodzy w Gabinecie Terapeutycznym Anny Golan (Warszawa Wola) dysponujemy sprawdzonymi i dobrymi metodami rozwiązywania tego typu problemów. W terapii pochwicy seksuolog sięga się po psychoterapię, programy treningowe, relaksację, wykorzystuje się także działanie bodźców wyobrażeniowych – od najsłabszych do pełnego stosunku. Jest to skuteczne i rozłożone w czasie postępowanie. Pacjentka przekracza swoje granice i oswaja lęk stopniowo. Czasami pomocna jest też terapia par (terapia małżeńska).

O pochwicy możesz przeczytać też tu: http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,96856,12249605,Pochwica__czyli_moja_cipka_jest_zasznurowana.html