Strona główna » Dyspareunia – bolesny seks

Dyspareunia – bolesny seks

Dyspareunia to jednen z problemów seksualnych związanych z bólem. Jej nazwa pochodzi od łacińskich słów: „pareunia” – co oznacza leżeć obok siebie w łóżku i „dys” – trudny, zaburzony, bolesny. Może ona mieć przyczyny somatyczne lub być spowodowana czynnikami psychologicznymi. Zdecydowanie częściej seksuolodzy  diagnozują ją u kobiet. Co ważne, ból, dyskomfort, nie wyklucza możliwości osiągania orgazmu, ale może odbierać ochotę na seks.

Ból podczas stosunku odczuwa około 13% Polek. Warto zwrócić uwagę na fakt, że ból może się pojawić jako konsekwencja zaniedbań w seksie, na przykład pomijania gry wstępnej. Aby być gotową do stosunku pochwa potrzebuje od dziesięciu minut do nawet pół godziny! W tym czasie następuje jej rozszerzenie i nawilżenie. Zbyt szybka próba penetracji kilkucentymetrowej  pochwy znacznie większym członkiem wywołuje zrozumiały ból. Nie świadczy to o trwałym problemie seksuologicznym u kobiety.

Dyspareunia u kobiet to trwałe lub nawracające przykre doznania, aż do bólu włącznie, w obrębie genitaliów, przed, w trakcie stosunku seksualnego lub tuż po nim. Wiąże się to zwykle z rzadkim (ale możliwym) przeżywaniem orgazmu oraz wywołaną przez ból niechęcią i rozdrażnieniem tuż po stosunku. Często ból wywołują rozmaite infekcje intymne, może też pojawić się po porodzie, w czasie menopauzy. Ból podczas zbliżenia może być także związany z przeżywaniem głębokich, długotrwałych konfliktów partnerskich, rozczarowaniem osobą partnera, czy wreszcie poczuciem żalu wobec mężczyzny narzucającego nieakceptowane przez kobietę techniki seksualne. Niekiedy jest też wyrazem negatywnej postawy wobec własnego ciała, seksualności w ogóle.

Dyspareunia u mężczyzn

U mężczyzn bolesność podczas stosunku występuje rzadziej. U mężczyzn ból podczas stosunku powodują: nieakceptowanie własnej orientacji seksualnej, poczucie winy, zaburzenia lękowe. Mogą go także wywołać czynnikami somatycznymi: choroby prostaty, opryszczka.

W leczeniu dyspareunii seksuolog może sięgać po rozmaite metody: psychoterapię, terapię par (terapię małżeńską), relaksację. Dobry seksuolog może także poprosić pacjentkę o konsultację ginekologiczną. Najczęściej kończy się ona informacją, że nie ma fizycznych przyczyn bólu. Pacjentów zachęca się do ćwiczenia koncentracji na odczuciach zmysłowych, wykonywania ćwiczeń Kegla. Celem jest zmniejszenie lub całkowite wyeliminowanie bólu, tak aby życie seksualne danej osoby mogło być satysfakcjonujące, wolne od lęków.